Методична скарбничка





Перший урок
Тема: Це наше і це твоє. Чим може пишатися українець
Мета: Розширювати знання дітей про природні багатства, народ , історію, мову України, ознайомити з цікавими фактами з історії української нації та відомими українцями. Формувати в школярів життєві, соціальні, громадянські компетентності, громадянську героїко - патріотичну активну позицію шляхом вивчення історії держави, її національних і культурних традицій, поваги до, усвідомлення морально-правових норм та загальнолюдських цінностей суспільства. Виховувати почуття патріотизму, почуття національної гордості за свою Батьківщину та рідний народ.
Обладнання: карта України, картинки з краєвидами рідних місць, вишиті рушники, ілюстрації, фотографії видатних українців, вироби народного мистецтва, обереги.
Хід заняття
І Організаційна частина
Під музичний супровід діти заходять до класу К. Бужинська «Україна - це ми!»
Створення емоційного настрою – привітання, що дає нам життя та здоров’я: «Доброго ранку,  мої любі діти»; «Доброго ранку,  життєдайне повітря» «Доброго ранку,  ласкаве сонечко»; « Доброго ранку, чиста водице»; «Доброго ранку,  наша рідна Україна»!
  
1. Вступне слово вчителя.
     - Дорогі діти! Сьогодні ви були учасниками урочистого свята Першого дзвоника, на якому почули багато привітань і побажань, я також приєднуюсь до цих привітань і рада вас вітати у цьому затишному, світлому класі з початком нового навчального року! Хочу побажати вам цікавих подорожей по Країні Знань, міцного здоров'я, впевнено крокуйте прекрасною Країною дитинства, разом з батьками відкривайте все нове і цікаве, робіть цікаві відкритті, кожного дня дізнавайтеся нове і ніколи не зупиняйтеся на досягнутому. Завжди рушайте тільки вперед.
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
– Сьогодні я незвичайно почала з вами вітатися і ви це почули? Як ви вважаєте, чим для людей є вода, повітря, сонце?
–Так. Правильно – це скарб.
 –А хто з вас знає, що таке скарб?
(1. Скарб – це коштовності, гроші, цінні речі, сховані в потаємному місці, закопані в землю.
2. Природні багатства надр, лісів, морів. )
Учень.
Квітку у садочку,
Зернятко у полі,
Пташку, що в гайочку,
Гори, ріки доли,
Хату, шлях, будівлю,
Сонце в небі синім
Ми звемо чарівним
Словом – Батьківщина!
Яка для нас є також безцінним скарбом! І яка для нас приготувала подарунки-знання, заховані у скриньці. Давайте туди заглянемо. А ключ знань, який ми отримали на святі допоможе нам відкрити скриню зі скарбами.
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні, діти, ми більше дізнаємося про скарби нашої рідної країни, про те, чим вона славиться, про те, чим ми можемо пишатися. А щоб про все це дізнатися, відправимося з вами у подорож по нашій прекрасній Батьківщині. В добру путь!
ІV Робота над темою уроку
1) Бесіда
 – Давайте ми з вами згадаємо, а що ми вже знаємо про нашу рідну Україну.
2) Створення асоціативного куща « Наша рідна Україна»
Учень.
А що таке Україна?
Поясни мені, Оленко.
Може, це село, чи місто,
А чи річка невеличка?
Учениця.
Це село де ми вродились,
Поле з колосом налитим,
І сади рясні з плодами
До землі схиляють віти.
(Далі діти з місць встають і відповідають по черзі)
Учень.
Це і стежка споришева,
Що веде діток до школи.
Це і плин Дніпра могутній,
Що не спиниться ніколи.


Учениця.
Це в горі летючий клекіт,
Що над рідними дахами.
Немовляти ніжний лепет,
Його перший крок до мами.
Учень.
Бо як наша рідна ненька
Від біди оберігає,
Так і рідна Україна
Про нас піклується і дбає.
Учениця.
Це співучі водограї,
Що на схилах гір Карпатських.
І могили серед поля
Славних пращурів козацьких,
Що від чорних орд татарських
Рідну землю боронили,
Хоч наклали головою,
Рідну землю захистили.
Важко визначитися, що таке рідна Україна в кількох слова, адже в ці слова ми вкладаємо широкий зміст…
Зі скрині дістаємо малюнок Пекторалі.
  
4) Слово вчителя про Україну, її історію
У нас розкішна земля, з великими можливостями. Земля, на якій Бог зібрав всі дива. Ми любимо свободу і вміємо захищати її. Ми творці, бо сильні духом. Ми різні, ми вільні. Україна у кожного своя, але для нас вона одна єдина. Їй лише 25 років, але вона прекрасна і вільна, з давньою історією, якою ми можемо пишатися. Вона сягає у тисячолітню глибину.
Перша держава на території України з’явилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені мирними хліборобами, закоханими у свою землю, мужніми та непереможними. Трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих. Знахідки цієї цивілізації були знайдені саме на нашій Україні, одна з таких відомих знахідок – пектораль.

Зі скрині дістаємо портрет Ярослава Мудрого,  малюнок старовинних книг.  
А чого варті князі Київської Русі, які керували однією з могутніх держав Європи. Один з найвідоміших – Ярослав Мудрий, на честь якого у нашому селищі перейменували одну з вулиць. Хто з вас знає, чим прославився цей князь?
Учень.
За його князювання було укладено збірник законів, так звану Правду Ярослава, що становить найдавнішу частину законів Київської Русі. Ярослав Мудрий був високоосвіченою людиною, він дбав про освіту і культуру свого народу, заснував при Софійському соборі школу і бібліотеку. За його ініціативою почалася в Києві праця над перекладами грецьких та інших книг, переписано багато книг, був укладений літописний звід. Київська Русь за Ярослава Мудрого була великою і могутньою державою Європи, досягнувши на ті часи найвищого розвитку.
Зі скрині дістаємо малюнок козацької Чайки
Така чудова країна потребувала захисників від різних ворогів, які постійно зазіхали на її свободу, намагалися приборкати її. Всі ви чули про Запорізьку Січ, яку заснували козаки. Ці сміливі і волелюбні люди стали гордістю України та її захисниками, оборонцями всього народу. Наша країна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
-А чи знаєте ви, що козаки прославилися на весь світ не тільки своєю хоробрістю, мужністю і незламністю, а ще й своїми походами на човнах. Що це були за човни?
-Так. Це козацькі чайки, відомі всьому світові. На них вони плавали між Дніпровськими порогами і по Чорному морі.


Живуть і досі сьогодні легенди та пісні про мужніх козаків, які боронили рідний край від ворога.
Фізкультхвилинка під музичний супровід
Зі скрині дістаємо малюнок української природи. 
5) Природа України
Україна – це любов, якою щедро напоєна природа. Це свобода, якою напоєні гори, степи, ліси, лани.
З легенди ми вже з вами знаємо, що Бог нашому народу дав у подарунок найродючішу Землю на нашій планеті, з багатими лісами, степами, річками, озерами, морями, корисними копалинами, але чи знаєте ви, що люди теж примножували ці багатства і самі зробили рукотворний Анадольський ліс

Учень.
Моя Україно!Моя Батьківщино!
Моя ти найкраща у світі країно!
Люблю я тебе за поля і сади,
Де люди вирощують добрі плоди;
Люблю за ліси, де ростуть гарні квіти,
Люблю за озера, струмочки і ріки…
За сонечко тепле, яке зігріває
Мене у країні, де я зростаю!
                                               В. Дідко
Тихо починає звучати пісня українською мовою у виконанні Ніни Матвієнко «Ой, у вишневому саду».
6) Рідна мова
Український народ має милозвучну, солов’їну, рідну українську мову, без якої не було б нас українців, і якою ми пишаємося.
Учень.
Мати, мова, Батьківщина –
От і вся моя родина.
Батьківщина, мати, мова –
Три цілющих, вічних слова.
Батьківщина, мова, мати –
Нас повік не роз’єднати.
                              М. Сингаївський
Зі скрині дістаємо «Кобзар»
7) Про унікальне явище світової культури
Україна – це край майстрів та героїв. Земля мужності та мудрості. Вона славиться на весь світ унікальним культурним явищем.

 


– Кого з українських поетів називають Великим Кобзарем?
Учень.
Тарас Шевченко (1814–1861) Шевченко Тарас Григорович — Великий Кобзар, геніальний поет, мислитель і художник-академік, який сягнув вершин української і вселюдської культури. Його називають основоположником нової української літератури й літературної мови, новатором у сфері мистецтва.
Зі скрині дістаємо малюнок вертоліта Сікорського 
8) Видатні українці –
А яких видатних українців ще ви знаєте?
Вчитель:
Сіко́рський І́гор український та американський інженер (авіаконструктор) та підприємець. Сконструював вертоліт (гелікоптер, гвинтокрил). У 1918 виїхав до США. Автор літаків-велетнів «Ілля Муромець» (1913),
Sikorsky S-29-A, конструктор першого в США літака-амфібії. 
Олег Антонов (1906–1984 )
Антонов Олег Костянтинович — генеральний конструктор літакобудування (1962), професор Харківського авіаційного інституту (1976), академік Академії наук України (1967), автор понад 200 наукових праць з питань планеризму, літакобудування. Під його керівництвом створено багато літаків і планерів. Нагороджений орденами і медалями.
В наш час також є люди якими ми можемо пишатися і які прославляють нашу рідну Україну. Це олімпійські чемпіони, які на Олімпіаді 2016 у Ріо отримали золоті медалі. Це гімнаст Олег Верняєв та каноїст Юрій Чебан, який не лише переміг, а й встановив новий олімпійський рекорд.
Зі скрині дістаємо вишиванку, обереги. 
Талісмани-обереги були супутниками наших спортсменів під час змагань навіть далеко за межами нашої країни у Бразилії. 
9) Народні символи України
- Кожна держава має свої народні символи. А які ви знаєте українські народні символи?
- Якими народними символами пишається Україна?
- Народним символом українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, і віночок, і дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Всі вони — наші давні і добрі обереги.

Загадки
У вінку зеленолистім,
у червоному намисті
видивляється у воду
на свою дівочу вроду.
                          (Калина – символ краси та дівочої вроди)
На портреті висить, красується,
Всі в світлиці ним милуються.
(Рушник - це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук).
Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека - батьківщини сімейного щастя)
10. Вправа «Сенкан» (робота в парі).
Скласти сенкан до слова Україна.
Алгоритм складання сенкану:
- Тема (іменник)
- Опис (2 прикметники)
- Дія (3 дієслова)
- Ставлення (фраза з 4-х слів), почуття з приводу обговорюваного.
- Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок).
Орієнтовна відповідь
Батьківщина.
Рідна, мила.
Розвивається, дарує, піклується.
Купається в моїй любові.
Моя ненька – Україна.
V Підсумок уроку
 Колаж «Подарунок для України на 25-річчя»».
Обговорити з дітьми вислів: «Батьківщина краща за сонце, дорожча за золото» за планом:
Батьківщина краща за…
дорожча за….
Орієнтовні відповіді учнів (краща за зірку, небо, веселку; дорожча за автомобіль, гроші, палац тощо).
-Від кого залежить, якою буде в майбутньому наша Україна? ( Від нас залежить якої вона буде: єдиною, могутньою, заможною чи слабою, розрізненою, бідною)
- Що може подарувати своїй Вітчизні людина, яка її любить? (Добре виконану роботу, любов до своєї родини, букет квітів, посаджений кущ чи дерево, розчищене джерельце, добрі справи, гарні оцінки тощо).
- Що ви можете подарувати Батьківщині, намалювати свій подарунок на аркуші паперу і прикріпіть його на карті України.




Основні зміни у навчальних програмах для початкової школи у 2016 – 2017 навчальному році 

До найбільш суттєвих змін належать такі:
  • знято фіксовану кількість годин на вивчення кожної теми. Учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного забезпечення  та регіональні особливості;
  • знято дублювання змісту у  навчальних предметах «Основи здоровʼя», «Я у світі», «Природознавство»;
  • здійснено перерозподіл тем між класами з метою приведення процесу навчання у відповідність до вікових можливостей молодших школярів та принципу здоров’язбереження;
  • уніфіковано термінологію програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників, її наближено до вікових особливостей молодших школярів.
У пояснювальних записках до окремих предметів корегувались цілі й завдання, уточнювались особливості організації вивчання програмового матеріалу. Зокрема, у навчальній програмі з «Української мови» уточнено перелік словникових слів, зокрема, вилучено ті, що не є поширеними в мовленні молодших школярів (цемент, фанера, республіка тощо), натомість додано нові, які набули широкого вжитку (аеропорт, милосердний, ноутбук та ін.). Із програмових вимог видалено письмо на дошці. Із мовленнєвої змістової лінії в 2-4 класах вилучено підрозділи «Аудіювання» й «Читання» (їх перенесено до програми з літературного читання).
У 1 класі вилучено умовне позначення слів і речень та складання речень за графічною схемою.
У програмі для 2 класу конкретизовано правила переносу слів, а саме: з буквосполученнями дж, дз, йо, ьо, апострофом, подовженими приголосними звуками; розділ «Корінь слова. Спільнокореневі слова» та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені перенесено до програми для 3 класу.
У 3 класі в розділі «Текст» замість міркування введено есе (розмірковування в довільній формі на будь-яку знайому тему); усунуто складання текстів-інструкцій, побудову речень за схемами.
У програмі для 4 класу вилучено змінювання дієслів за особами та правопис особових закінчень дієслів.
У програмі з «Літературного читання» конкретизовано позиції, які спрямовують учителя на реалізацію компетентнісного підходу (наприклад, «користується прийомами з розвитку темпу читання» замінено на «виконує вправи з…»; «має уявлення про один із способів зображення персонажа – опис його зовнішності» замінено на «знаходить у тексті опис зовнішності персонажа» тощо) та формування ціннісного ставлення до читання як джерела знань і як засобу естетичного задоволення (наприклад, розповідає про свої враження, почуття, які виникли під час читання/слухання; називає події твору, які їх викликали; пояснює свою думку).
Формулювання змісту навчального матеріалу у вигляді методичних рекомендації уніфіковано відповідно до формату такого документа, як навчальна програма.
Уведено розділ «Аудіювання – слухання-розуміння усного мовлення» із вимогами по кожному класу з урахуванням тих, що були зазначені в програмі з української мови та відповідно було додано опис цього розділу у пояснювальній записці програми.
Спрощено вимоги до навчальних досягнень учнів, щодо власних висловлювань; обов’язкової кількості творів, що учні мають читати напам’ять.
Проаналізовано та оновлено коло читання в кожному класі з використанням рекомендаційних списків дитячої літератури, що були надані Національною бібліотекою України для дітей, авторитетними електронними ресурсами. Для виконання програми планується видання навчальної книги серії «Шкільна бібліотека» для учнів 1-2 та 3-4 класів, до якої увійдуть твори авторів, прізвища яких уведено в програму.
У програмових вимогах вилучено кількісні показники темпу читання, натомість прописано якісні характеристики навички читання (наприклад, учень/учениця 4 класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі).
У програмі з «Іноземних мов»:
  • суттєво спрощено вимоги до письма для учнів 1-го класу;
  • скорочено обсяг висловлювань у мовленнєвій компетенції «Говоріння» та обсяг письмових повідомлень у мовленнєвій компетенції «Письмо»;
  • вилучено складні граматичні форми, що належать до мовного рівня А2: множина іменників, закінчення (-es) (1 клас),  присвійний відмінок іменника (3 клас), Present Perfect (4 клас), структура to be going to (4 клас);
  • вилучено з лінгвістичної лексичної компетенції теми «Шкільне приладдя» (2 клас), що дублює вимоги 1-го класу;
  • спрощено вимоги до письма у 3 класі щодо написання листів та листівок («за зразком оформлюють короткі повідомлення та листівку-вітання, СМС»);
  • уточнено мовленнєві функції щодо опису емоційного стану: «виражати настрій»;
  • уточнено вимоги мовленнєвої компетенції «Аудіювання», з урахуванням роботи з навчальними аудіо- та відеоматеріалами;
  • уточнено тематику ситуативного спілкування:  «Дозвілля» («Іграшки», «На прогулянці») – 1 клас, «Свята та традиції» («Харчові продукти») – 2 клас, «Помешкання» («На кухні»), «Природа і навколишнє середовище» («Пори року»), «Відпочинок і дозвілля» («Поїздка на канікулах») – 3 клас, «Свята і традиції» («Святкування у кафе») – 4 клас.
У програмі з «Математики» відбулося зміщення акцентів із знаннєвих результатів на діяльнісні. У такий спосіб ураховано пропозиції фахівців щодо необхідності реалізації диференційованого підходу до учнів із різними навчальними можливостями. В оновленій програмі пропонується у другому класі виконувати множення зручним для дитини способом: замінювати додаванням, зважаючи на попередній результат, з опорою на таблицю. Зміщено акценти щодо набуття учнями обчислювальної навички як найвищого ступеня оволодіння прийомами обчислення.
У програмі з «Природознавства» знято розподіл годин на вивчення кожного розділу. Збільшено кількість уроків-екскурсій та спостережень у природі. Розширено тематику навчальних проектів. Приведено у відповідність зміст навчального матеріалу та вимоги до кінцевих результатів засвоєння програмового змісту з урахуванням вікових особливостей учнів початкових класів.
Тему «Тіла і речовини» інтегровано у зміст програми 1-го, 2-го, 3-го та 4-го класів. У першому класі в розділі «Навколишній світ» формуються уявлення про тіла неживої природи, природні та штучні тіла. У розділі «Нежива природа» діти знайомляться з речовинами на прикладі води, повітря, піску, глини та досліджують деякі їхні властивості.
У другому класі формується уявлення про агрегатні стани речовини на прикладі води (твердий – лід (cніг); рідкий – вода; газоподібний – водяна пара) та перехід води з одного стану в інший за нагрівання та охолодження (утворення хмар та опадів, колообіг води у природі, замерзання водойм, відлига). Учні набувають практичних навичок, досліджуючи речовини у різних агрегатних станах, порівнюють властивості льоду та снігу, усвідомлюють, що сніг і лід – це вода, досліджують сніжинки за допомогою лупи та за малюнками.
У третьому класі поглиблюються знання учнів про речовини та їхні властивості, формується поняття про розчинні та нерозчинні у воді речовини, учні досліджують розчинність речовин, що використовуються у побуті. Вивчаючи властивості води, варто наголосити, що всі рідини приймають форму посудини, у яку їх наливають, текучі, але водночас мають і відмінні властивості (практична робота «Порівняння властивостей води та інших рідин»). При вивченні складу повітря учитель наголошує, що воно є сумішшю газоподібних речовин (кисню, азоту, водню вуглекислого газу, водяної пари та ін.). Властивості газоподібних речовин вивчаються на прикладі повітря. Усі гази займають весь доступний їм простір, легко стискаються, розширюються при нагріванні і водночас мають різні властивості (на прикладі кисню, водяної пари, вуглекислого газу).
У темі «Корисні копалини» поглиблюються знання учнів про властивості речовин у різних агрегатних станах на прикладі твердих, рідких та газоподібних корисних копалин. Знайомлячись із колекцією корисних копалин учні порівнюються їхні властивості.
При вивченні ланцюгів живлення, травної, дихальної та кровоносної систем, гігієни шкіри, складанні раціону здорового харчування знання учнів про речовини у 3-му класі розширюються, а узагальнити їх допоможе проект «Різноманітність речовин і матеріалів та використання їх людиною».
Навчальна програма «Я у світі» зазнала таких змін: знято теми, які дублюються зі змістом  предмета «Основи здоров’я» і які доцільніше вивчати на «Основах здоров’я»  («розвиток людини протягом життя», «зовнішність людини» тощо). До програми включено практичні роботи, рольові ігри, дискусію, навчальні проекти. Зроблено акцент на тому, що проекти можуть бути колективні, групові, індивідуальні. На кожен навчальний проект  запропоновано кілька тем. Це дасть змогу об’єднати деякі теми, чим  розвантажить програму та надасть право вибору як вчителю так і учню/учениці.
У програмі «Основи здоровʼя» вилучено інформацію щодо оцінювання навчальних досягнень учнів, у розділі «Фізична складова здоров’я» поняття «мінерали» і «мікроклімат», оскільки в змісті навчальної програми з природознавства не передбачено формування понять «клімат», «мінерали» та «гірські породи»; вимогу «називає групи зубів та їх функції тощо.
З програми «Трудове навчання» вилучені теми «Виготовлення об’ємних виробів з дроту» та «Бісероплетіння». Зміст практичної роботи визначається вчителем/вчителькою самостійно залежно від теми уроку та виду робіт, що виконуватимуться під час уроку. Об’єкти праці для виготовлення на уроках учитель/учителька добирає опираючись на побажання учнів.
Навчальна програма «Музичне мистецтво» оновлена за рахунок вилучення важких для сприймання дитиною теоретичних формулювань, музичних творів застарілого змісту або складних для сприйняття учнями цього віку.
Наданням вчителеві/вчительці більше можливостей для вибору репертуару  – 50% музичного матеріалу вчитель/вчителька може обирати на свій розсуд – із запропонованого програмою додаткового репертуару або здійснювати доцільну заміну відповідно до умов школи, підготовленості та запитів учнів тощо. Введено пункт «Орієнтовний матеріал для…» замість «Основний матеріал для….».
У програмі «Образотворче мистецтва»  вилучено зайву теоретичну інформацію.
Навчальна програма «Мистецтво» зазнала незначних змін, до переліку синтетичних мистецтв додано «цирк», в «Орієнтовні твори для сприймання теми» – «Картини місцевих художників» та «Роботи місцевих художників та майстрів», в перелік ХТ (художні техніки): роздмухування, набризк, монотипія, діатипія, гратографія, плямографія.
Програма з «Інформатики» оновлена з дотриманням концентричності. Тема «Графіка» розглядалася лише у другому та четвертому класах, тепер ця тема є з 2 по 4 класи. Зміст навчального матеріалу розділ «Текст» доповнено темами «Сприймання тексту в електронних книгах» та «Орієнтування в списку книг електронної бібліотеки». Програму осучаснено внесенням до її змісту понять, які вивчаються на інших предметах (електронні карти, схеми, діаграми тощо).
Зміст навчального матеріалу та державних вимог до рівня навчальних досягнень учнів програми «Інформатика» мають нове формулювання з передбаченням, що дитина зможе практично виконати дії на стаціонарному, портативному, будь-якому мобільному пристрої, незалежно від різноманіття операційних систем та від того чи в інстальованій програмі на ПК буде виконуватись, чи в хмарному середовищі. Опис практичних частин оновлено так, що можна не завантажувати жодну програму на стаціонарний комп’ютер, окрім операційної системи, а виконувати все в Інтернеті.
Важливим чинником сучасної освіти є використання знань з інформатики для медійної та інформаційної грамотності дитини як складової успішності у навчанні інших предметів.
У державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці включено фразу «учень/учениця використовує у своєму мовленні», до кожної теми. Це зроблено з метою уникнення застосування дітьми абстрактних понять, складних наукових термінів.
У програмі «Фізична культура» замінено термін «Школи вправ, м’яча та ін.», вилучено систему оцінювання фізичної підготовленості школярів 7-10 років, лист контролю фізичної підготовленості учня, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета «Фізична культура», тестові завдання для оцінювання теоретичних знань учнів 2-4 класів тощо. Доповнено зміст сучасними рухливими іграми та вправами на релаксацію. Лижну і ковзанярську підготовку та плавання винесено у додатки, зміст яких можна використовувати за наявності відповідних умов.
У зв´язку з внесеними змінами у навчальні програми, наголошуємо, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим.
Автономія вчителя має бути забезпечена вільним вибором форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти. Отже, вчитель має право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.  Адміністрація навчального закладу або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу вчителю, з метою покращення навчально-виховного процесу, а не контролю.
Для реалізації оновленого змісту навчальних програм місцевим органам управління освітою та обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти необхідно скоординувати роботу усіх регіональних методичних служб та провести широку інформаційну роботу. Обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти відкорегувати навчальні плани курсів підвищення кваліфікації вчителів початкових класів; спланувати проведення тематичних постійно діючих семінарів, семінарів-практикумів, круглих столів, тренінгів, виїзних засідань кафедр та відділів з метою ознайомлення з особливостями змісту та методикою викладання предметів за оновленими програмами.
Набір речень для зорових диктантів


Набір 1
букви
Сек.
Тане сніг.
Тече річка.
Почався дощ.
Сашко прибіг.
Оксана читає.
Птахи літають.
8
9
10
11
11
12
4
4
5
5
5
6

Набір 2

Настала осінь.
Ти шукаєш гриби.
У лісі росте дуб.
Лід укрив ставок.
На небі хмаринки.
У садочку жоржини.

Набір 3.

Пташки прилетіли.
Посміхалося сонце.
Бабуся шиє сорочку.
Матуся миє підлогу.
Дме холодний вітер.
Олена добре вчиться.



12
13
13
14
14
15



15
16
16
16
16
17


6
6
6
6
7
7



8
8
8
8
8
8

Немає коментарів:

Дописати коментар